Впровадження сучасних інноваційних технологій
та методик в закладі дошкільної освіти
Інноваційні технології – це комплекс форм та методів навчання, виховання та управління, які відповідають сучасним вимогам, є новаторськими та оригінальними.
Інноваційна діяльність характеризується впровадженням
нових оригінальних технологій в результаті яких підвищується ефективність
роботи закладу дошкільної освіти.
Мета впровадження інноваційних технологій у практику
роботи закладу дошкільної освіти:
- оновлення освітнього процесу;
- підвищення ефективності освітньої роботи з дітьми;
- зробити навчальний процес цікавим для дітей;
- розвивати здатність до рефлексії та самооцінки;
- стимулювати ініціативу;
- розвивати творчі здібності;
- створити умови для самореалізації кожної особистості;
- формувати компетентції, а не лише допомагати дошкільникам
здобути знання.
Принципи сучасних інноваційних технологій:
- доцільність;
- взаємодія навчання та виховання;
- орієнтація на співпрацю;
- особистісно-зорієнтований підхід;
- використання різноманітних форм та методів.
Алгоритм роботи:
- усвідомлення потреби та визначення можливостей;
- пошук відповідного нововведення;
- вивчення досвіду педагогів-новаторів;
- ознайомлення з навчально-методичною літературою;
- практичне освоєння новітньої технології;
- введення технології в освітній процес з дітьми;
- введення інновацій в повсякденну практику;
- широке використання нововведень на практиці.
Для реалізації завдань, окреслених в Базовому компоненті
дошкільної освіти (нова редакція 2021 року) та чинних програмах, вихователі
нашого закладу дошкільної освіти широко використовують інноваційні технології,
цікаві нетрадиційні методології, адаптовані до використання з дітьми
дошкільного віку.
Розвиваємо мислення: блоки Дьєнеша
У сучасній педагогіці навчання дошкільнят математики
пов’язується насамперед з якісними змінами в їхній розумовій діяльності. Тому
дедалі більшу увагу педагогів і батьків привертають ігрові методики, що
поєднують засвоєння математичних понять з розвитком логічного мислення. У
розвитку пізнавальної сфери особистості малят добре зарекомендувало себе
використання логічних блоків Золтана Дьєнеша – угорського математика, психолога
і педагога.
Сьогодення ставить перед нами завдання виховання діяльної
особистості, здатної розмірковувати. Для цього маємо розвивати в дошкільнят
мисленнєві операції (аналізу, систезу, узагальнення, систематизації),
інтелектуальні вміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виокремлювати
головне й другорядне, генерувати гіпотези, робити висновки. Крім того, важливо
стимулювати різні види мислення: логічне, творче, дивергентне ( здатність
генерувати багато різних ідей щодо розв’язання однієї чітко окресленої
проблеми). Е вже звичні для педагогів складові пізнавальної сфери особистості
дошкільника. Водночас маємо звертати увагу і на виховання дисципліни розуму та
розвиток мовлення дитини.
Дисципліна розуму – здатність аргументовано, переконливо
доводити власну думку, вислуховувати та розуміти міркування іншого, а також з
позиції іншого оцінювати власні гіпотези, потім разом порівнювати всі висунуті
гіпотези, оцінювати та обирати за
певними критеріями оптимальну.
Зазначена здатність зумовлюється й підкріплюється
внутрішньою потребою дитини у пізнанні нового та прагнення досягти успіху.
У розвитку пізнавальної сфери особистості малят добре
зарекомендувало себе використання логічних блоків Золтана Дьєнеша – угорського
математика, психолога і педагога.
Набір таких блоків складається із 48 геометричних фігур,
різних за кольором ( червоний, синій, жовтий), формою ( круги, квадрати,
трикутники, прямокутники), величиною ( великі-малі), товщиною ( товсті-тонкі).
Таким чином, у наборі немає двох однакових фігур, і кожна характеризується
чотирма ознаками.
У роботі з дошкільниками можна використовувати й
спрощений варіант блоків Дьєнеша, який нескладно виготовити самостійно,
вирізавши фігури з картону. В цьому разі вони матимуть однакову товщину, тож у
наборі їх буде 24.
ЯК ПРАЦЮВАТИ З ЛОГІЧНИМИ БЛОКАМИ
Блоки Дьєнеша доречно пропонувати дітям починаючи з
раннього віку, як в індивідуальній так і у фронтальній роботі. Вони допомагають
ознайомлювати малят з геометричними фігурами, кольором, величиною предметів.
Розподіл ігор за віковим критерієм умовний.
Спеціальні логіко-математичні ігри з використанням блоків
З. Дьєнеша вихователі можуть починати використовувати із трирічними дітьми. Для
них педагоги добирають найпростіші завдання, спрямовані на засвоєння
властивостей геометричних фігур і сенсорних еталонів. Головне – дотримуватись
принципу «від простого до складного».
Способи використання логічних блоків
1.Після ознайомлення з блоками вихователь вводить ігри, в
яких використовується тільки одна ознака блока, а потім у ті самі ігри додають
інші ознаки.
2.У кожній грі спочатку задіюють послідовно всі три
ознаки і тільки після цього переходять до наступної.
Завдання з використанням блоків Дьєнеша є комплексними: у
процесі роботи з ними, переважно у грі, у дітей не лише закріплюються уявлення
про геометричні фігури, ознаки предметів, формуються розумові дії, а й
розвиваються психічні процеси: мислення, пам’ять, увага, уява, мовлення.
Пояснюючи свій розв’язок, дитина вчиться складати висловлювання зі сполучниками
і, або, часткою не, робити
узагальнення. У роботі з блоками діти набувають і перші уявлення про такі
складні поняття як кодування та декодування інформації, логічні операції.
Головні дидактичні завдання в роботі з блоками
З дітьми 3-4 років: учити розподіляти увагу між кількома об’єктами, знаходити потрібну фігуру
за однією ознакою за зоровим зразком.
З дітьми 4-5 років: учити знаходити потрібну фігуру за двома ознаками, керуючись вербальною
інструкцією; читати інструкцію на картках з символами, кожен з яких відображає
певну ознаку, пов’язувати ці ознаки в єдиний образ фігури, яку треба знайти.
З дітьми 5-6 років: учити знаходити потрібну фігуру за трьома ознаками, керуючись інструкцією
на карті або вербальною ( інструкція може містити заперечення однієї з відомих
дітям ознак).
Як одночасно розвивати мислення й мовлення
-
Пропонувати дитині
обґрунтувати свій вибір ( «Чому ти так вирішив (ла)?»).
-
У разі помилки давати
вихованцеві змогу виправити її самостійно, допомагаючи йому запитаннями: де?, як?, звідки? тощо.
-
Підтримувати
оригінальні відповіді, створюючи таким чином для дитини ситуацію успіху.
Створенню ситуації успіху сприяє фіксування вихователем
уваги навіть на незначних досягненнях дітей: малята можуть привітати товариша
оплесками, педагог потискує дитині руку за оригінальне розв’язання завдання та
інше. Усе це сприяє виникненню в дитини бажання бути почутою, висловити власну
думку. Завдяки цьому зникає страх перед помилкою.
СИСТЕМА РОБОТИ З БЛОКАМИ ЗОЛТАНА ДЬЄНЕША
Перший етап
Самостійні дії з блоками
Спершу варто дати дітям можливість самостійно
ознайомитися з логічними блоками, наприклад, використовуючи їх як конструктор
на площині. Складаючи з них різні силуети, малята фантазують, експериментують,
у результаті з’ясовують, що блоки мають різну форму, колір, величину, товщину.
Логічні блоки Золтана Дьєнеша використовують:
- для закріплення знань
про сенсорні еталони ( ранній і молодший дошкільний вік):
- форма ( круглі,
квадратні, прямокутні, трикутні);
- колір ( червоні, жовті,
блакитні);
- розмір (
великі-маленькі);
- товщина ( товсті,
тонкі);
- формування елементарних
понять із математики та інформатики ( старший дошкільний вік):
- ознайомлення з
геометричними фігурами, формою, кольором, розміром;
- ознайомлення із
множиною;
- порівняння, аналіз, класифікація,
узагальнення, серіація;
- кодування й декодування
інформації;
- уведення в активний
словник дітей висловів із сполучниками «і», «або», часткою «не».
Рекомендовані завдання для дітей молодшої групи:
- «Скажи, який
блок за формою ( кольором, величиною, товщиною)». Вихователь показує один з
блоків, а діти називають відповідну ознаку ( квадратний, трикутний, круглий,
прямокутний).
- «Добери блок за формою ( кольором, величиною, товщиною)».
Вихователь називає властивість, діти вибирають з набору різних за кольором, величиною, товщиною та формою
блоків той, якому вона притаманна. Такі завдання мають кілька варіантів
правильних способів виконання, тому їх розв’язання сприяє розвитку дивергентного
мислення та мовлення дітей.
Варто навчати
дошкільнят пояснювати свій вибір. Наприклад, попросіть малят знайти блоки
синього кольору, а коли вони виконають завдання, поставте їм такі запитання, що
спонукають до розмірковування:
-
Сашко вибрав синій
трикутник, а Ігор - синій круг. Чий вибір правильний?
-
Петрик вибрав синій
маленький круг, а Марійка – синій великий круг. Чий вибір правильний?
-
Чи можна вибрати
фігуру жовтого ( червоного) кольору? Чому?
Далі роботу можна продовжити, запропонувавши дітям знайти
всі блоки названого кольору. Наприклад,
малята мають знайти всі червоні блоки і довести правильність свого
вибору.
Другий етап
Ознайомлення з іграми за правилами
Розпочати можна з викладання «доріжок» з чергуванням
блоків у грі «Продовж ряд». Вихователь каже: «наступний блок має іншу форму (
колір, величину, товщину)». Діти вибирають будь-який блок з набору і послідовно
викладають доріжку, змінюючи кожну наступну фігуру за вказаною ознакою. Так,
якщо перший блок був трикутним, то наступний може бути круглим, за ним ітиме
квадратний тощо. Таким чином, у кожного буде своя доріжка, свій варіант
розв’язання поставленого завдання. Головне – дотриматись правила: форма блока
має змінюватись відносно попереднього.
Запропоновану гру можна ускладнювати.
Перше ускладнення. Перший блок вибирають не діти, а вихователь, який описує його, називаючи
дві, три або чотири ознаки («Знайдіть великий синій трикутник»). Тримаючи
водночас усі ознаки в пам’яті, діти знаходять пропонований блок, кладуть його
першим, а потім викладають доріжку за певним правилом ( «Наступний блок має
бути іншої величини»).
Друге ускладнення. Наступний блок має бути, наприклад, іншого кольору і форми, тобто діти
мають водночас змінювати дві ознаки – і колір, і форму блока. Наприклад, якщо
перший блок синій, круглий, великий, товстий тощо. Навчайте дітей перевіряти
виконання завдання: запропонуйте їм спершу простежити зміни за кольором, а
потім ще раз, спочатку, перевірити, чи не повторилися блоки за формою.
У третьому ускладненні передбачено одночасну зміну трьох ознак ( кольору, форми, величини).
Пропонуючи малятам
аналогічні завдання, варто час від часу змінювати сюжет гри. Наприклад, одного
разу пропонуємо побудувати доріжку, іншого – звести місточок через річку,
зробити намисто для мами або ялинкову гірлянду.
Третій етап
Використання карток
Вихователь разом з дітьми «кодують» за допомогою якогось
зображення ознаки блоків і таким чином створюють картки-ознаки. Ознаку кольору
можна, скажімо, зобразити кольоровими плямами, форми – геометричними фігурами,
величини – будь-якими предметами, різними за величиною.
Головне, щоб
малюнки були зрозумілі дітям і вони вміли точно «читати» ознаки за такими
умовними позначеннями. Спочатку варто пропонувати дошкільнятам «прочитувати»
кожну картку окремо, потім, показуючи дві картки з різними ознаками ( кольору
та форми) «читати» їх одночасно, далі, збільшуючи кількість ознак, показувати
три картки й пропонувати «прочитати» їх одночасно.
Використання карток-ознак з логічними блоками допомагає
розвивати в дітей здатність заміщувати, моделювати властивості, вміння кодувати
та декодувати інформацію. Я робота сприяє переходу від наочно-образного до
наочно-схематичного мислення.
Продовжити роботу з логічними блоками можна, ввівши
картки з запереченням уже відомих ознак («не жовтий», «не трикутний», «не
великий»). Їх використовують разом з картками-ознаками, що сприяє розвитку
логічного мислення дошкільнят.
Картки-ознаки та
картки-заперечення використовують у вже знайомих дітям іграх з повтореннями
завдань та правил.
«Добери блок не такої форми ( кольору, величини)».
Вихователь називає властивість, діти вибирають з набору різних за кольором,
величиною та формою блоків той, що має іншу властивість. Наприклад, педагог
просить вибрати не жовтий і не трикутний блок, і вихованець обирає червоний
прямокутник.
Четвертий етап
Використання таблиць і схем
Наступні етапи роботи з блоками Дьєнеша передбачають використання таблиць,
схем. Наприклад:
- «Засели будиночки». Поєднавши за
таблицею ознаки по вертикалі та по горизонталі, діти знаходять відповідний
блок.
- «Побудуй
будинок» ( аналогічно грі «Лото»). У віконечках таблиці зображені логічні
блоки. Вихователь описує блок ( словесно або за допомогою карток-ознак). Якщо
діти знаходять його у своїй таблиці, то закривають фішкою («цеглинкою»), якщо
ні – пропускають хід. Гра триває, доки не закривається останнє віконечко.
В іграх блоки можуть слугувати як замінники реальних
об’єктів: видів транспорту, іграшок, цукерок, печива тощо. Це пов’язує логічні
блоки з будь-якою освітньою лінією в різних тематичних тижнях. Восени діти
«засаджують» город блоками-«овочами», взимку прикрашають ялинку блоками -
«прикрасами», навесні будують місток через річку, саджають квіти тощо.
Паралельно з логічними блоками Золтан Дьєнеш пропонує
використовувати ігри з логічними квітами, які мають ті самі ознаки, що й блоки.
Зазвичай у наборі 48 квіточок ( у варіанті з картону – 24) різних кольорів,
розмірів, з різними формами серединки. Їх доречно використовувати на
закріплення вивченого навесні, коли діти вже пограли з блоками, знають правила.
- «Знайди квітку
за кольором (величиною, формою серединки)». Діти вибирають з набору квітку за
описом ( за однією, двома, трьома ознаками), пояснюють свій вибір.
- «Посади квітки
на клумбу». Наприклад, молодшим дошкільнятам пропонують висадити червоні квіти
на клумбу, інші - поза нею.
У роботі зі старшими дітьми використовують два або три
обручі, кладучи їх так, щоб вони перетиналися ( круги Ейлера). В один обруч
пропонують покласти маленькі квіти, у другий – з трикутною серединкою. У
частину, де обручі накладаються, слід покласти квіти, які водночас відповідають
умовам для першого й другого обручів – маленькі з трикутною серединкою.
Аналогічні завдання можна пропонувати і в роботі з логічними блоками.
Як бачимо, такі нескладні у виготовленні посібники дають
змогу реалізувати комплексні завдання з логіко-математичного, розумового й
мовленнєвого розвитку дошкільнят.
Використання ігор В. Воскобовича в освітньому процесі
Серед безлічі
розвиваючих ігор, знайомих нам з педагогічної дидактики, з’явилась зовсім нова,
особлива, творча група ігор – розвиваючі ігри В’ячеслава Валерійовича
Воскобовича.
Розвиваючі ігри В.Воскобовича
– це особлива, інноваційна технологія розвитку інтелекту дітей. Це не просто
ігри – це казки-інтриги, пригоди, забавні персонажі, які спонукають малюка до
мислення і творчості. В основу технології В. Воскобовича «Казкові лабіринти»
закладені три основні принципи – інтерес, пізнання, творчість.
Першим принципом
технології «Казкові лабіринти гри» є ігрове навчання дітей дошкільного віку.
Ідея розвитку дітей в грі не нова. Нове тут те, що реалізуючи певний сюжет
(гри і казки), майже весь процес
навчання дитини дошкільного віку реально відбувається в грі через взаємодію
дорослого і дітей.
Другим принципом
є будування такої дитячої ігрової діяльності, в результаті якої розвиваються
психічні процеси, увага, пам’ять, уява, мислення, мова.
Третім принципом
даної технології є ранній творчий розвиток дітей дошкільного віку. Гра створює
умови для прояву творчості, стимулює формування творчих здібностей дитини.
Особливості
технології такі, що не треба перебудовувати роботу закладу по новому.
Технологія органічно
вплітається у вже звичний ритм життя і освітні завдання програми, що
реалізуються.
З метою
успішного впровадження технології В. Воскобовича в освітній процес з дітьми, ми
обговорили питання на педагогічній раді у листопаді 2020 року. Педагоги нашого
закладу дошкільної освіти створили відповідне розвивальне предметно-ігрове середовище, яке включає
ігрові посібники:
«Квадрат Воскобовича»
«Квадрат Воскобовича», виглядає він дуже просто. На квадратній основі наклеєні 16
рівнобедрених трикутників. Між трикутниками, складовими квадрата, є простір
шириною 0,5-1.00 см. Стандартні розміри трикутників 4,5х4,5х6 см. В якості
основи іграшки вибирають добре гнучкий матеріал, найчастіше це тканина.
Стандартний розмір квадрата від 14 до 15 см. Трикутники бажано розмалювати в яскраві кольори. Можна зробити двоколірний
і чотирьох колірний квадрати. З однієї
сторони червоного кольору, а з другої – зеленого (двоколірний), призначений для
дітей віком від 2 до 5 років. Чотирьох колірний: червоний і синій - з однієї
сторони, жовтий і зелений- з другої
сторони, може гратись дитина від 3 до 8 років і старше. З квадрата можна складати різні зображення:
будинок із зеленим дахом, цукерку в зеленій обгортці. Варіантів складання
близько однієї тисячі.
«Геоконт»-конструктор
Цей посібник є ігрове поле з нанесеними променями-осями
і геометричними фігурами які позначені буквами. У кожній точці перетину
променів закріплений кольоровий гвіздок із відповідним номером. Натягуючи між
гвіздками спеціальні кольорові резиночки, дитина складає прості площинні
зображення (картинки). За допомогою Геоконта-конструктора можна вчити дітей розрізняти і називати геометричні площинні фігури: круг,
квадрат, трикутник, навчати кількісній та порядковій лічбі, закріплювати знання
про колір, розвивати дрібну моторику рук.
Кораблик «Плюх-плюх»
Кораблик «Плюх-плюх», цей посібник для самих найменших дітей.
Склад посібника:
- кораблик з
п’ятьма щоглами різної висоти;
- прапорці п’яти
кольорів – 25 шт.: білих - 5 шт., червоних – 5 шт., жовтих -5 шт., синіх -5
шт., зелених -5 шт.
- мотузка – 2шт.
- Жабки-матроси – кількість довільна;
- капітан Гусак.
На кожній щоглі
нанизані різнокольорові прапорці. В ході розвивальних ігор з даним
посібником дітей навчають кількісній
лічбі, об’єднувати предмети за однією ознакою, закріплюють назви кольорів. Посібник
кораблик «Плюх-плюх» сприяє розвитку дрібної моторики руки.
Картотека ігор з
корабликом «Плюх-плюх»
Знайомство з корабликом і його командою
Показати дітям
кораблик у зібраному вигляді. Звернути увагу, що він має п’ять щоглів різної
висоти: найнижчу, нижчу, середню, високу і найвищу. На кожній щоглі нанизані
прапорці різного кольору. Верхні прапорці зв’язані мотузкою, щоб не
розлітались.
-Подивіться,
діти, який порядок на кораблі. За порядком на кораблі слідкують Жабки Матроси.
Вони знімають прапорці, перуть їх, нанизують знову. Головний на кораблі – капітан Гусак. Він подає команди матросам.
«Зніміть
мотузку!» - подає команду капітан Гусак. Матроси виконують команду. Тут
піднявся сильний вітер, захитався
кораблик (діти дмухають на прапорці). Вітер дув все сильніше і сильніше,
прапорці почали злітати з щоглів ( запропонувати дітям зняти прапорці з усіх
щоглів). Поступово вітер притих. Капітан подає команду: «Зібрати прапорці і
нанизати на щоглі. Жабки Матроси біжать виконувати команду (разом з дітьми
нанизують прапорці за кольором на щоглі).
Всі прапорці на місці, можна вирушати в плавання».
Шторм
Кораблик з
матросами і капітаном відправились в плавання по морю. Коли вони були далеко
від берега, почалась сильна буря. Вітер дув з великою силою. Кораблика почало
сильно розхитувати по морю. Він міг перевернутись.
«Зняти
прапорці!»- подав команду капітан Гусак. (Діти знімають прапорці. Варіанти
завдання:
-
зняти
спочатку прапорці синього кольору, потім жовтого і т.д. ;
-
за
кількістю: спочатку по одному прапорцю з кожної щогли, два прапорці із
середньої, три прапорці з високої і
т.д.;
-
за
орієнтацією в просторі: спочатку зняти прапорці з високої щогли, потім із
середньої, самої низької і т.д.
Готуємо кораблика в плавання
Команда
кораблика готується в плавання по морю до чудо-островів. Треба навести порядок
на кораблі.
«Наложіть прапорці на щогли!», - подав команду капітан
Гусак.
(Діти 2-3 років
накладають прапорці довільно, або у визначеному порядку (3-6 років). Наприклад:
- за кольором:
спочатку накладають прапорці жовтого
кольору, потім – синього, червоного і
т.д.;
- за кількістю:
спочатку накладають один прапорець на низьку щоглу, потім два прапорці на
високу і т.д.;
- за орієнтацією
в просторі: спочатку накладають прапорець на саму високу щоглу, потім на
середню щоглу, потім на саму низьку і т.д.;
- за кількістю і
кольором: накладають по одному прапорцю на кожну щоглу різного кольору, потім
по два прапорці однакового кольору на три щогли (середню, високу і саму
високу), далі накладають одному прапорцю на решту щоглах і т.д.
Варіанти завдань
можна придумати різні.
Перемо
прапорці
Після довгої
мандрівки, вітру і бурі прапорці на кораблі стали брудними. Капітан Гусак подає
команду своїм матросам попрати, висушити
і повісити на місце всі прапорці.
Дитина діє за
алгоритмом:
-
знімає
всі прапорці;
-
пере
прапорці (змішує прапорці на столі);
-
сушить
прапорці (розкладає прапорці на столі за кольором);
-
накладає
прапорці на щогли за кольором.
Закріплення прапорців
Кораблик з
командою відправляється в далеку мандрівку по морю. Капітан Гусак подає
команду: «Закріпити прапорці на щоглах!». Жабки-матроси дістають мотузки і
закріплюють прапорці.
Дитина нанизує прапорці в різних варіантах,
виконуючи команди капітана. Наприклад:
-
закріпити
верхні прапорці на щоглах (далі можна ускладнювати завдання, наприклад,
починаючи з самої низької щогли або з самої високої);
-
закріпити
мотузкою по два верхніх прапорці на кожній щоглі;
-
придумати
свої варіанти .
Придумай
візерунок
Кораблик
відправляється у мандрівку в далекі країни. Жабки-матроси вирішили прикрасити
щогли незвичайним візерунком із прапорців.
Запропонувати
дитині придумати свій візерунок із прапорців на щоглах. Уточнити, за яким
принципом дитина склала візерунок із прапорців (за кольором, кількістю,
орієнтацією в просторі).
Свято на кораблі
Капітан Гусак і
Жабки-матроси вирішили влаштувати свято на кораблі у відкритому морі. Але для
проведення свята в них не було святкових костюмів. Вони вирішили зробити
святкові прикраси із прапорців. Матроси зняли прапорці, розклали їх на палубі
(дитина розкладає прапорці на столі), приготували мотузки і розпочали роботу.
Дитина нанизує
прапорці на мотузку за алгоритмом:
- за кольором:
спочатку всі сині прапорці, потім жовті, далі червоні і т.д.;
- за способом
нанизування: великий отвір, маленький отвір;
- по команді
капітана: нанизують прапорці за командою капітана;
- за схемою, де
колір круга визначає колір прапорця, розмір круга-розмір отвора.
Всі прапорці
нанизані на мотузочки. Отримані прикраси одягаємо на дитину. Свято починається.
Повертаємо
прапорці
Мандруючи
на кораблику «Плюх-плюх», Жабки-матроси змінюють напрямок прапорців в залежності від
напряму вітра. Дитина до 3-х років життя
повертає всі прапорці в одну сторону, дитина 3-6 років повертає прапорці за
алгоритмом:
-
за
орієнтуванням в просторі: повернути прапорець до себе, від себе, наліво, направо;
-
за
кольором: сині прапорці наліво, червоні направо, жовті до себе, зелені від себе
і т.д.;
-
чергуванням:
на кожній щоглі повернути прапорець через один, два, три і т.д.
-
придумати
свої варіанти.
Математичне
моделювання
Із усіх
прапорців складати математичні моделі складу числа (4-6 років):
-
складати
моделі чисел 1,2,3,4,5 по висоті щогли, використовуючи різні кольори прапорців;
-
складати
моделі чисел, використовуючи декілька щоглів. Наприклад: склад числа 5: по
одному прапорцю на кожну щоглу; один прапорець на одну щоглу, 4-на другу; 2
прапорці – на одну щоглу, 3 на другу і т.д.
Змагання «Хто швидше?»
Капітан вирішив
влаштувати змагання для матросів Жабок і дізнатись, хто швидше одягне прапорці
на всі щогли. За командою капітана матроси почали нанизувати прапорці на
мотузку. Якщо корабликів декілька, то змагання проводяться між учасниками
одночасно, якщо – один, то фіксується час.
Гра
«Знайди прапорець»
На кораблику
прапорці розвішені в довільному порядку. Капітан дає команду матросам назвати
і показати потрібний прапорець ( відлік
прапорця ведеться від палуби).
Варіанти команд:
-
знайти
третій прапорець на середній щоглі, середній прапорець на високій щоглі і т.д.;
-
якого
кольору другий прапорець на нижній щоглі, якого кольору середній прапорець на
середній щоглі і т.д.;
-
придумати
свої варіанти завдань.
Вивчаючи, впроваджуючи та адаптуючи до власних умов закладу
дошкільної освіти авторську технологію інтелектуально-творчого розвитку
дошкільнят, ми переконалися в тому, що найбільш ефективним засобом
інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку є ігровий посібник
В.Воскобовича «Коврограф Ларчик».
Сам коврограф
використовується як демонстраційна дошка, на якій дуже зручно розташовувати
декорації, казкових персонажів та інший дидактичний матеріал. Дітям цікаво
знайомитися з новим сюжетом казки, історії і вирішувати проблемну ситуацію.
Склад посібника
«Коврограф Ларчик»:
- ігрове поле
«Ларчик»;
- набір «Різнокольорові
стрічки»;
- набір
«Різнокольорові кружечки»;
- набір
«Різнокольорові квадрати»;
- круговерть
і стрілочка;
- набір карток
«Забавні букви»;
- набір карток
«Забавні цифри;
- набір
«Просторові картки»;
- набір карток
«Різнокольорові гномики»;
- казкові персонажі
«Слон Лип-Лип» і Слоник «Ляп-Ляп»;
-
карточки-заперечення
- букви, цифри,
математичні знаки на прозорій основі;
- зажими,
липучки;
- набір «Кишеньки»
Дані ігри
зацікавили нас тим, що:
-
вони
дають можливість проявляти творчість і дітям і дорослим;
-
ігри
складаються з великої кількості ігрових вправ і завдань;
-
за допомогою
однієї гри можна вирішувати велику кількість освітніх завдань.
Картотека ігор з «Коврографом Ларчиком»
Мета: розвивати
мовлення дітей.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові
квадрати», персонажі: «Ведмедик Мишко», «Бджілка Жужа», «Котик Тимошко»,
«Слоник Ляп-Ляп».
Ігрова ситуація: Слоник Ляп-Ляп гуляв у Фіолетовому лісі і побачив на
Ковровій галявині різнокольорові будиночки ( квадрати, під якими заховані
персонажі). Він вирішив дізнатись хто в них проживає.
Завдання:
постукати в будиночок, промовляючи при цьому: «Тук-тук». Запитати: «Хто в
будиночку живе?». У відповідь на запитання, забрати квадрат, назвати мешканця
будиночка.
«Великі і малі» (для
дітей до 4-х років)
Мета:
формувати вміння визначати предмети за розміром, кольором, активізувати мовлення дітей.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові стрічки»,
набір «Різнокольорові кружечки».
Ігрова ситуація: Слон Лип-Лип і Слоник Ляп-Ляп гуляли по Ковровій галявині
і побачили високі і низькі дерева ( високе і низьке із жовтих стрічок, високе і
низьке із зелених стрічок), а кругом їх вітер розкидав багато листочків (великі
і маленькі кружечки лежать в довільному порядку на ігровому полю «Коврографа
Ларчик»). Вирішили Слоники прикрасити по новому дерева: Лип-Лип високе дерево
великими листочками, Ляп-Ляп – низьке дерево маленькими листочками.
Завдання:
розглянути високі і низькі дерева, назвати їх колір. Розмістити листочки
(кружечки) на деревах – великі листочки на високі дерева, маленькі листочки –
на низькі дерева. Розміщуючи листочки на дерево, назвати колір і розмір
листочка, колір і розмір дерева. Наприклад: великий жовтий листочок на високе
жовте дерево.
«Назви правильно» (для дітей 4-5 років)
Мета:
формувати в дітей вміння складати речення з прийменниками перед, після, між.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові
квадрати», казковий персонаж: ведмедик Мишко.
Ігрова ситуація:
Одного разу
ведмедик Мишко зайшов в місто Різнокольорових Квадратів. (Різнокольорові
квадрати розміщують на коврографі таким чином: три рядки по три квадрати в
кожному, між квадратами ведмедик Мишко).
Завдання:
назвати, де знаходиться ведмедик Мишко, його місцезнаходження між будинками,
складаючи речення з прийменниками перед, після, між. Наприклад: ведмедик Мишко стоїть
між червоним і зеленим квадратом.
«Вгадай
і домалюй» ( для дітей 5-7 років)
Мета:
розвиток уваги у дітей, вчити малювати симетрично зображення.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові стрічки»,
персонаж «Павучок Чок-Чок».
Ігрова ситуація: Павучок Чок-Чок намалював картинки для своїх друзів, але
несподівано пішов дощик і розмив частину малюнків. Давайте при допомозі
кольорових стрічок допоможемо павучку
домалювати малюнки.
Завдання: на
«Коврографі» кольоровими стрічками «намальована» половина предмета ( ялинка,
свічка, будинок). Потрібно «домалювати» другу половину малюнка.
«Нове
життя старих речей» ( для дітей 5-7 років)
Мета: розвиток
творчого мислення.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові стрічки»,
персонажі «Слон Лип-Лип», «Слоник Ляп-Ляп»
Ігрова ситуація: одного разу Слон Лип-Лип приніс на галявину старий
непотрібний черевик. Разом з Ляп-Ляпом вони стали думати, що можна з нього
зробити.
Завдання: На
«Коврографі» зробити аплікацію черевичка із стрічок. (Дорослий сам робить
черевичок або дає карточку-зразок для дитини). Придумати, як можна використати
цю стару річ. Можна обіграти і інші
предмети ( пластмасові корочки від пляшок і т.д.).
«Веселка» (5-7 років)
Мета:
закріпити знання про кольори веселки, вчити послідовному зображенню веселки.
Матеріал і обладнання: набір «Різнокольорові стрічки», музичний супровід
«Дощ», «Сонечко».
Ігрова ситуація: наступила весна в Фіолетовому лісі, виглянуло сонечко.
Незабаром на небі з’явилась хмаринка і пішов весняний дощик. Кожній краплині
дощик подарував свій колір. Але сонечко знову виглянуло, і на небі з’явилась
веселка.
Завдання:
кожній дитині чіпляють стрічку на одяг одного із кольорів веселки. Педагог
пояснює, що всі вони разом – веселка, а кожна окремо - краплинка води. Грає
музика дощу - краплинки бігають і граються. Змінюється музика, виходить
сонечко, стрічки веселки збираються разом, шикуються у веселку. У грі приймає
участь сім дітей одночасно, потім приймають участь інші діти.
«Галявина з квітами» (5-7 років)
Мета:
розвиток творчого мислення.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорові
кружечки», набір «Різнокольорові стрічки», персонаж «Бджілка Жужа».
Ігрова ситуація. Настало літо. Бджілка Жужа вирішила політати поблизу
своєї місцевості. Раптом вона побачила галявину, але вона була такою сумною, що
бджілка розхвилювалась. На ній не було жодної квітки, тільки росла зелена
травичка. Давайте допоможемо бджілці і прикрасимо галявинку квітами і метеликами.
Завдання:
викласти із стрічок і кружечків квіти та метелики.
«Машина для Фіфи» (5-7 років)
Мета:
розвиток творчого мислення, розвиток мовлення, вчити робити аналіз своєї роботи.
Матеріал і обладнання: ігрове поле «Коврограф Ларчик», набір «Різнокольорових
стрічок», персонажі «Слон Лип-Лип», «Гусениця Фіфа».
Ігрова ситуація. Слон Лип-Лип вирішив зробити машину для Фіфи і
задумався: «Якою вона повинна бути, щоб гусениці було зручно на ній їздити?».
Завдання:
подумати із якого матеріалу краще зробити машину для гусениці, які частини у
неї будуть. На «Коврографі» зробити аплікацію машини з допомогою
«Різнокольорових стрічок». Провести гру «Добре-погано» (по черзі перерахувати,
що в машині добре і що погане для гусениці).
Немає коментарів:
Дописати коментар