Ігрова діяльність

 

Гра - це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається цілющий  потік уявлень, понять про навколишній світ.

                                                                                       Сухомлинський В.А.



Дидактична гра "Веселі мухоморчики"









 















Дидактична гра "Цікаві речення"






















Дидактична гра "Допоможи їжачку зібрати овочі та фрукти"
(за блоками З.Дьєнеша)
























КАРТОТЕКА ІГОР ТА ВПРАВ ЗА БЛОКАМИ З. ДЬЄНЕША

(з дітьми від 3 до 6 років життя)

Д/г «Знайди»

 Мета: Знайомити з логічними блоками. Називати геометричні фігури, основні кольори, поняття «великий - маленький», «товстий - тонкий». Вміти порівнювати геометричні фігури між собою, виявляти загальні ознаки і знаходитт фігуру за заданою ознакою.

Хід гри. Педагог дає дітям завдання: знайди всі фігури (блоки), як ця за кольором (за розміром, формою). Знайди не таку фігуру, як ця за кольором (за формою, розміром). Знайди всі такі фігури, як ця за кольором і формою (за формою і розміром, за розміром і кольором). Знайдені не такі фігури як ця за кольором і розміром (за кольором і формою, за формою і розміром; за кольором, формою і розміром). Знайди такі ж, як ця за кольором, але іншої форми або такі ж за формою, але іншого розміру, або такі ж за розміром, але іншого кольору. Знайди таку ж, як представлена фігура, за кольором і формою, але інші за розміром (такі ж за розміром і кольором, але інші за формою.

Д/г «Чарівний мішечок»

Мета: знаходити геометричні фігури, розрізняти їх форму.

Матеріал: мішечок, набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Всі фігури складаються в мішечок. Попросити дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті). Потім всі квадратні, прямокутні, трикутні і т.п.

Д/г «Що змінилось?»

 Мета: розвиток уваги, пам’яті.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри. Перед дитиною на стіл викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни.

Д/г «Знайди не таку»

Мета: виділяти істотні ознаки предметів, називати їх.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).

Д/г «Разсели мешканців»

Мета: класифікувати і узагальнювати геометричні фігури за ознаками.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша, «будиночок для блоків».

 Хід гри. У групі дитячого садка жили - були блоки. І будинком для них була одна загальна коробка, в якій блокам було темно і тісно. І діти разом з вихователем вирішили поселити їх у великому і просторому будинку. Для кожної фігури визначено поверх, номер квартири. Діти, розселяючи блоки, називають номер квартири, поверх.

Д/г «Продовжи ряд»

Мета: знаходити закономірності в ряду і продовжувати цей ряд. Аналізувати і порівнювати їх відповідно до завдання.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Викладаємо на столі ланцюжок з блоків Дьенеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д.). Пропонуємо дитині продовжити ряд з фігур.

Д/г «Збери намисто»

Мета: знаходити закономірності в ряду і продовжувати цей ряд. Аналізувати і порівнювати їх відповідно до завдання. Розвивати дрібну моторику рук, увагу та мислення.

Матеріал: мішечок, набір логічних блоків Дьенеша, кольорова нитка для намиста.

Хід гри. Викладіть перед дитиною ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте зробити намисто, як ці. Продовжити ряд за зразком.

Д/г «Ланцюжок»

 Мета: аналізувати, виділяти властивості фігур, знаходити фігуру за заданою ознакою.

 Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Від довільно обраної фігури постарайтеся побудувати якомога більше довгий ланцюжок. Варіанти побудови ланцюжка: - щоб поруч не було фігури однакової форми (кольору, розміру, товщини);     - щоб поруч не було однакових за формою і кольором фігур (за кольором і розміром, за розміром і товщиною і т.п.);    

 - щоб поруч були фігури однакової за розміром, але різні за формою і т.д .;      

 - щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).

Д/г «Алгоритм»

 Мета: називати геометричні фігури, розміщувати блоки в певній послідовності. Читати картки - символи.

 Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша; картки - схеми; картки з кодами геометричних фігур.

Хід гри: Дитині дають картки - схеми. Поруч викладають картки з кодами геометричних фігур. Дитина «читає» кодову картку і бере потрібний блок, потім кладе його на карті - схемі, відповідно до зазначеного напрямком стрілки.

Д/г «Знайди пару»

Мета: називати геометричні фігури, колір, величину, товщину.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри. Запропонувати дітям кожної фігури знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом, великий червоний квадрат стане в пару з маленьким червоним квадратом 

Д/г «Другий ряд»

Мета: викладати за зразком, пояснювати послідовність дій. Знаходити закономірності в ряду, робити висновки.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Викласти в ряд 5 - 6 будь-яких фігур. Побудувати під ними другий ряд, але так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру); такої ж форми, але іншого кольору (розміру); інша за кольором і розміром; не така за формою, розміром, кольором.

Д/г «Допоможемо Попелюшці»

Мета: класифікувати і узагальнювати геометричні фігури за ознаками.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. - Діти, давайте згадаємо знайому нам казку про Попелюшку. Жила - була Попелюшка. Одного разу її мачуха отримала запрошення на бал до палацу. Попелюшці також хотілося  побувати на балу. Але її не взяли. Мачуха і її дочки поїхали, а Попелюшці доручили посортувати овочі і покласти їх на свої полички. Червону квасолю покласти на першу поличку зверху гарбузи (жовті блоки) розмістити на другій поличцібаклажани (сині блоки) покласти на третій полиці.

Ускладнення гри: - Розкласти овочі із зазначенням їх розміру.

Д/г «Прикрасимо ялинку»

Мета: виявляти і абстрагувати властивості предмета. Вміти «читати схему». Матеріал: зображення ялинки, 15 карток з символами, набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри. Треба прикрасити ялинку намистом. На ялинці має бути 5 рядів намиста. У кожному ряду три намистинки. Цифра на картці вказує порядковий номер блока (рахунок починаємо з верхівки ялинки). Повісимо перший ряд намиста (картки з цифрою 1). Зафарбований круг показує нам місце намистинки на нитці. Перша намистинка маленький жовтий круг, друга- великий жовтий квадрат, третя- маленький жовтий трикутник. Аналогічно розвішуємо інше намисто.

Д/г «Скарб»

Мета: класифікувати за ознакою (колір - колір), виконувати ігрові дії відповідно до виділених ознак.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри.  Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьенеша, і поки вона не бачить, за одними з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки «так» або «ні». «Скарб під синім блоком?» - «Ні». «Скарб під червоним блоком» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім «скарб» ховає дитина, а вихователь задає навідні запитання. Потім в цю гру діти можуть грати самі, змагаючись між собою, хто швидше знайде скарб.

Д/г «Один обруч»

Мета: вміти розбивати безліч фігур за однією лзнакою на дві підмножини, виробляти логічну операцію «не».

 Матеріал: обруч, набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Перед початком гри з'ясовують, яка частина знаходиться в середині обруча і поза ним, встановлюють правила: наприклад, мати у своєму розпорядженні фігури так, щоб всі червоні фігури (і тільки вони) опинилися поза обручем. Після розташування всіх фігур пропонується два питання: Які фігури лежать в середині обруча? Які фігури опинилися поза обручем? (Передбачається відповідь: «поза обручем лежать всі не червоні фігури»). При повторенні гри діти можуть самі вибирати, які блоки покласти в середині обруча, а які поза ним.

Д/г «Ласощі для ведмежат»

Мета: узагальнювати ознаки предметів, називати їх. Використовувати картки - символи. Підбирати предмети відповідно до картки, обґрунтовувати  свій вибір.

 Матеріал: 9 зображень ведмежат, картки зі знаками - символами, набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри. В гості до дітей завітали ведмежата. Чим же будемо гостей пригощати. Наші ведмежата ласуни і дуже люблять печиво, причому різного кольору, різної форми. Який матеріал нам зручно «перетворити» в печиво. Звичайно, блоки або фігури. Давайте почастуємо ведмежат. Пригощають дівчата. Печиво в лівій  і правої лапах повинні відрізнятися тільки формою. Якщо в лівій лапі у ведмедика кругле «печиво», а в правій може бути або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не кругле). А зараз пригощають хлопчики. Печиво в лапах ведмежат відрізняється тільки кольором. Надалі умова гри: відміну печива за двома ознаками: кольором і формою. Кольором і розміром, формою і розміром і т.д.

Д/г «Равлик»

Мета: класифікувати блоки за двома ознаками (колір і форма), розвивати мовлення, увагу і мислення

Матеріал: ігрове поле із зображенням спіралі; набір об'ємних блоків Дьенеша. Хід гри. Вихователь пропонує дітям побудувати будиночок для равлика з чарівних фігур. Будиночок виходить ошатним і красивим. Викладання блоків починається з середини спіралі. Довільно береться будь-який блок, в якому буде присутня одна ознака попереднього блоку і так далі.

Д/г «Доміно»

Мета: порівнювати ознаки предмета, діяти на основі виділених ознак.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. У цю гру можна грати декільком учасникам одночасно (але не більше 4-х). Блоки ділимо порівну між гравцями. Кожен робить хід по черзі. Якщо фігури немає, потрібно пропустити хід. Перемагає той, хто першим викладе всі фігури. Як ходити? Фігурами іншого розміру (кольору, форми). Фігурами того ж кольору, але іншого розміру або такого ж розміру, але іншої форми. Фігурами іншого розміру і форми (кольору розміру). Такими ж фігурами за кольором і формою, але іншого розміру.

Д/г «Два обручі»

 Мета: закріпити знання про ознаки геометричних фігур, вчити ділити блоки в два обручі.

Хід гри. Розмістити блоки так, щоб у середині синього обруча опинилися всі круглі блоки, а в середині червоного обруча - всі червоні.

Бесіда з питань:

- які блоки лежать в середині обох обручів?

 - в середині синього, але поза червоним обручем?

 - в середині червоного, але поза синім обручем?

- поза обох обручів?

Д/г «Художники»

Мета: аналізувати і порівнювати властивості предметів, використовувати їх у творчій діяльності.

Матеріал: «ескізи картин» - лист великого кольорового картону; додаткові деталі з картону для складання композиції картини; набір логічних блоків Дьенеша.

 Хід гри. Дітям пропонується «написати картини» за ескізами. Одну картину можуть «писати» відразу кілька людей. Діти вибирають «ескіз» картини, папір для фону, деталі до майбутньої картині, необхідні блоки. Якщо на ескізі деталь тільки обведена (контур деталі) - вибирається тонкий блок, якщо деталь пофарбована - товстий блок. Так, наприклад, до ескізів картини зі слонами дитина візьме додаткові деталі: «голови слоників, сонечко, В кінці роботи діти- художники вигадують назву до своїх картин.

Д/г «Лабіринт»

Мета: «читати» картки - символи. Вибирати необхідний блок з декількох. Матеріал: «лабіринт» - стрілки з щільного паперу, набір логічних блоків Дьенеша, картки з кодами геометричних фігур (колір, форма, розмір).

 Хід гри. На підлозі розташований «лабіринт», в кінці якого стоїть «будиночок», де лежать улюблені іграшки дітей (призи). Для того, щоб дійти до цього «будиночка» потрібно рухатися у напрямку, який вказують стрілочки і брати тільки ті блоки, які описані знаками на картках. З кількох фігур вибирається одна.

Ускладнення гри: картки з кодами геометричних фігур (колір, форма, розмір, товщина).

Д/г «На свою гілочку»

 Мета: визначати ознаки блоків по картках, називати їх.  Аналізувати, виділяти ознаки фігур. Класифікувати фігури за кількома ознаками.

 Матеріал: комплект з 24 фігур (чотири форми, три кольори, дві величини). Кожна фігура - носій трьох важливих ознак: форми, кольору, величини, і відповідно до цього назва фігури складається з трьох ознак: червоний, великий прямокутник; жовтий маленький круг; зелений великий квадрат і т.п.

Намальоване дерево.

Хід гри. На малюнку зображено дерево, на якому повинні «вирости» фігури. Щоб дізнатися, на якій гілці, яка «виросте» фігура, візьмемо, наприклад, зелений, маленький прямокутник і почнемо рухати його від кореня дерева вгору по гілках. Дотримуючись вказаного кольору, ми повинні рухати фігуру по правій гілці. Дійшли до розгалуження. З якої гілки рухатися далі? По правій, де якій зображений прямокутник. Дійшли до наступного розгалуження. Далі показано, що по лівій гілочці повинна просуватися велика фігура, а по правій - маленька. Значить, ми підемо по правій гілці. Тут і повинен «вирости» маленький зелений прямокутник. Так само чинимо з іншими фігурами.

Д/г «В гостях у Вінні Пуха»

Мета: аналізує ознаки предмета, використовує їх для вирішення ігрового завдання.

Матеріал: картки з логічними таблицями, набір логічних блоків Дьенеша.

Хід гри. Вінні - Пух та П’ятачок у місті логічних фігур. Зайшли вони в перший будинок. У якої фігури в гостях Вінні- Пух і П'ятачок? Діти знаходять відсутню фігуру і кладуть , де намальовані Вінні - Пух та П'ятачок. Якщо діти не можуть самостійно вирішити завдання, дорослий пропонує розглянути, які фігури знаходяться у верхньому і середньому рядах, встановити, чим схожі ці ряди, і визначити, якої фігури не вистачає. При пошуку відсутніх фігур діти аналізують, порівнюють і узагальнюють фігури за двома ознаками.

Д/г «Допоможи мурашкам»

Мета: називати ознаки предмета.

Матеріал: набір логічних блоків, непрозорі відкриваються коробочки з прорізом угорі (будиночки) для  дітей.

Хід гри. Перед дітьми викладені блоки (мурашки). Вихователь розповідає дітям історію про те, що у мами мурашки - багато дітей - веселих і допитливих мурашечок. Вони часто тікають з дому, а потім ледь знаходять дорогу назад, деякі блукають у великому лісі. Вирішила мама - мурашка навчити їх швидко повертатися в свій будинок. Але одній їй не впоратися, і вона просить нас їй допомогти. Кожна дитина отримує будиночок. Ведучий вказує відразу три властивості блоків (мурашок), які повинні потрапити в будиночки (круглі, червоні, великі або жовті, маленькі квадратні і т.д.)

Д/г «Гусеничка»

Мета: виділяти і узагальнювати колір, форму, величину.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша, обручі, картки - символи.

Хід гри. Вихователь пропонує дітям побудувати гусеницю з чарівних фігур. Для цього розкладаються в ряд обручі шляхом накладання одного на інший, для створення загальної форми. Розкладаються картки - символи в кожен обруч. Наприклад: - 1 обруч - синя кольорова пляма; - 2 обруч - всі маленькі;

 - 3 обруч - жовта кольорова пляма; - 4 обруч - всі квадратні; - 5 обруч - всі великі; - 6 обруч - всі круглі і так далі. Коди - символи можна розташовувати в будь-якому порядку. Довжина «гусениці» будь-яка. Необхідно розкласти блоки в обручі і місця  їх перетину, згідно з ознаками.

Д/г «Чарівне дерево»

 Мета: класифікувати блоки за трьома ознаками (колір - форма - розмір) і виділяти основні ознаки.

 Матеріал: Дерево з гілками без листя, позначений колір гілок, на гілках зображені символи фігур - листя,  набір блоків.

Хід гри. Вихователь пропонує виростити чарівне дерево, на якому замість листя геометричні фігури. Кожна гілка має свій колір. Діти вибирають геометричні фігури за кольором і викладають «листочки» на гілках.

Д/г «Паровозики»

Мета: класифікувати блоки за двома, трьома ознаками: кольором і формою; формою і розміром;

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша, іграшки: ведмедик, заєць.

Хід гри. Вихователь: - Діти, до нас прийшла телеграма від наших друзів Ведмедика і Зайчика. Вони пишуть, що хотіли приїхати до нас в гості, але зараз в лісі намело багато снігу, і вони не знають, що їм робити, як дістатися до нас. Вони запрошують нас приїхати до них в гості, і помилуватися яким красивим став зимовий ліс. Вихователька пропонує дітям побудувати чарівний паровозик для поїздки в ліс, щоб відвідати улюблені іграшки. Паровозик потрібно будувати за правилами:

 - щоб поруч не було фігур однакової форми (кольору, розміру, товщини);

 - щоб поруч не було однакових за формою і кольором фігур (за кольором і розміром; розміром і формою; товщині);

- щоб поруч були фігури, однакові за розміром, але різні за формою;

- щоб поруч були фігури, однакові за кольором і розміром, але різної форми. Вихователь: Ось ми і побудували чарівний паровозик, а тепер поїдемо в ліс до друзів. Загудів паровоз і вагончики повіз. Ось приїхали ми в ліс, повний казкових чудес. А ось і наші друзі: Ведмедик Міша і Зайчик. Вони нас довго чекали і хочуть з нами пограти. Давайте пограємо разом. Рухлива гра: «По порядку ставай», «Знайди своє місце» та інші. Ми весело грали з нашими друзями, а тепер пора повертатися додому. До побачення Ведмедику і Зайчику. Тепер ми запрошуємо вас в гості до нас.

Д/г «Поверхи»

Мета: розвивати вміння класифікувати і узагальнювати геометричні фігури за ознаками. Вчити кількісній лічбі. Розвивати орієнтування в просторі, увагу, логічне мислення.

Матеріал: набір логічних блоків Дьенеша, будинок поділений на клітинки.

Хід гри. Пропонуємо викласти в ряд кілька фігур - 4 - 5 шт. Це жителі першого поверху. Тепер будуємо другий поверх будинку так, щоб під кожною фігурою попереднього поверху виявилася фігура іншого кольору (або розміру, форми). Варіант 2: фігура такої ж форми, але іншого розміру (або кольору).

Варіант 3: будуємо будинок з іншими фігурами за кольором і розміром.

Д/г «Магазин»

Мета: виділяти і узагальнювати ознаки предмета, порівнювати предмети за самостійно виділеним ознаками.

Матеріал: товари (картки із зображенням предметів), логічні блоки Дьенеша. 

Хід гри. Діти приходять в магазин, де великий вибір іграшок, у кожної дитини 3 логічні фігури -«гривні». На одну «гривню» можна купити тільки одну іграшку, в якій є хоча б одна ознака  фігури.

Правило гри можна ускладнити: вибір іграшки за двома ознаками (наприклад, великий квадрат, синій квадрат і т.д.).


Немає коментарів:

Дописати коментар